Roadtrip 2022: Lissabon dinsdag 02-08-2022

6 augustus 2022 - Lissabon, Portugal

Vandaag weer een reisdag, dit keer naar onze eindbestemming Lissabon. Het is zo’n 125 kilometer rijden, dus we doen rustig aan en vertrekken rond een uur of 11. In Nazaré is het opnieuw bewolkt en het is zelfs vrij fris, zo’n 20 graden slechts. Dat is voor het eerst deze vakantie, maar in Lissabon zal het weer warmer zijn.
De reis gaat voorspoedig en we zijn om 13.00 uur al bij het hotel. Er is een parkeergarage onder het hotel, dat is fijn. Ons appartement is nog niet beschikbaar, dus we gaan eerst even een rondje lopen en lunchen. Daarna kunnen we ons appartement in. We hebben twee slaapkamers, twee badkamers, een woonkamer en keukentje. Het hotel ligt midden in de stad, maar heeft gelukkig wel een tuin met zwembad en ligstoelen. Daar maken we gelijk gebruik van, we moeten nog even aan ons kleurtje werken! En we merken dat we al een tijdje onderweg zijn. We willen natuurlijk het nodige van Lissabon zien, maar vinden het ook wel fijn om deze laatste vakantiedagen nog wat te relaxen.

Lissabon

Begin van de avond gaan we lopend richting het centrum, waar veel restaurantjes te vinden zijn. Lissabon is groot en heeft diverse wijken. Het is niet te doen om dit allemaal lopend te ontdekken, maar voor de eerste avond krijgen we zo al een indruk van de stad. We lopen over een prachtige straat, met veel bomen en waarbij de brede trottoirs zijn geplaveid met kleine steentjes in mooie mozaïekvormen. We zijn gelijk in de duurste straat van Lissabon terecht gekomen, vergelijkbaar met de Champs-Elysée in Parijs, waar allerlei bekende modemerken zijn vertegenwoordigd. Van Gucci, Prada, Versace tot Cartier, Mont Blanc enz.

Lissabon Lissabon

We lopen langs een groot plein, Praca dos Restauradores,  waarbij in een zijstraat allerlei restaurants en terrasjes zijn. We worden overal aangeklampt, menu’s worden in onze handen gedrukt en zo belanden we op een terrasje. Het eten is prima, maar de verkoopmethoden zijn toch wat aggressief en daardoor niet leuk. We nemen geen dessert of koffie, na het eten gaan we vrij snel weer weg. We lopen nog wat verder, richting de bekende Santa Justa lift. De lift die het laag gelegen centrum verbindt met de veel hoger gelegen wijk Bairro Alto. De lift is gemaakt door een leerling van Gustav Eiffel (van de Eiffeltoren) en dit zie je terug in de bouwstijl. Er staat een kleine rij, maar voordat wij kunnen bedenken wat we willen, wordt aangegeven dat de lift gesloten wordt. Het is al wat later op de avond.

Lissabon

We hebben zo uiteindelijk een flink stuk gelopen en zien het niet helemaal zitten om helemaal terug te lopen naar het hotel. Voor mij ook niet handig, moet mijn achillespezen toch een beetje sparen wil ik de komende dagen nog wat kunnen doen. Met de tip van ons gids in Porto gebruiken we de app van Bolt, een soor t Über. Dit werkt perfect! Binnen een paar minuten staat onze chauffeur voor onze neus en voor € 4,50 zet zij ons voor de deur van het hotel af. Top!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl