Roadtrip 2022: Lissabon donderdag 04-08-2022

6 augustus 2022 - Lissabon, Portugal

Voor onze laatste dag in Lissabon hebben we de plannen wat gewijzigd. Het idee was eigenlijk om al vroeg naar Sintra te gaan. De verhalen zijn echter wisselend. Mooi om te zien, maar enorm druk en alleen maar file rijden. Ook ben je er wel een hele dag zoet. Omdat het onze laatste dag is besluiten we het rustig aan te doen en nog wat dingen in Lissabon zelf te gaan bekijken. De jongens vinden dit ook prima.
Het weer is wat bewolkt, maar de temperatuur is prima. We lopen weer via de mooie brede Avenida de Liberdade naar het centrum, richting de Sant Justa lift. Er staat een aardige rij, maar we sluiten toch aan. Het schiet totaal niet op, de lift is erg langzaam en later begrijpen we ook dat één van de twee liften in onderhoud is. Maar ja, als je al een tijd in de rij staat, wil je er ook niet zomaar uit stappen. We houden het vol en na ruim een uur mogen we eindelijk in de lift naar boven. Het is een mooie lift, het uitzicht boven is erg mooi zo over de hele stad en richting de rivier de Taag, maar eerlijk gezegd was het het wachten niet waard. Toch wat zonde van de tijd.

LissabonLissabonLissabon

De lift verbindt het lage gedeelte van de stad met de wijk Bairro Alto, de wijk met de kleine steegjes, veel barretjes en restaurantjes. Het is gezellig druk, maar het is ook wel oud allemaal. We lopen een rondje, lunchen even snel wat en gaan weer verder. In Lissabon rijden nog diverse oude houten trammetjes. Een bekende lijn is tram 28, die in ongeveer 50 minuten een route door de oude wijken rijdt. We stappen op de tram, deze is voor de verandering weer erg druk en we moeten weer staan. Op een gegeven moment stappen alle mensen uit, blijkbaar is dit het eindpunt. Een flink eind van het centrum verwijderd. In eerste instantie willen we blijven zitten, maar iedereen stapt uit en loopt naar een tram die ervoor staat. Deze rijdt echter leeg weg. En je raadt het al, na een paar minuten stil te hebben gestaan, gaat het trammetje waar we in zaten weer rijden en mogen we weer instappen.  Bijzonder, maar gelukkig is het nu een stuk rustiger en we kunnen zitten en leuk uit het raam kijken.

LissabonLissabonLissabon

De tram gaat door hele krappe steegjes, af en toe is er een meter aan beide kanten van de tram en de muren van de winkeltjes en huizen waar we langs rijden.
Een leuke route, maar na een tijdje hebben we het ook wel weer gezien. Bij het centrum aangekomen stappen we uit en lopen via een prachtige poort naar het plein Praco do Comércio. Een enorm groot plein, aan de zee, met een groot standbeeld midden op het plein. We lopen wat rond en gaan richting de zee. In vroeger tijden vertrokken hier de schepen van de Portugese ontdekkingsreizigers. En hier is ook weer een mooi uitzicht over de rivier de Taag, met het beeld Cristo Rei en de enorm lange brug met de naam 25 april brug, vernoemd naar de datum van de bevrijding van de Spaanse onderdrukking. Nog steeds één van de belangrijkste feestdagen van Portugal. De brug lijkt op de Golden Gate bridge in San Francisco.

Lissabon LissabonLissabonLissabon

Sander wil nog graag het kasteel bezoeken en een kathedraal. Deze liggen weer een heel stuk hoger en betekent weer een flinke klimpartij. Vince, Levi en ik gaan terug naar het hotel. De jongens willen nog even zwemmen en ik zie de wandeltocht ook niet meer helemaal zitten. Prima, zo kan het ook.

Lissabon Lissabon

’s Avonds eten we nog wat bij een tapastentje, bekend om de vers gesneden Ibérico ham. Heerlijk gegeten op onze laatste avond.

Lissabon Lissabon

Lissabon is een prachtige stad. Groot, veel diverse wijken, mooie oude gebouwen en pleinen. Wijken met kleine smalle straatjes en wijken met brede straten. Niet te vergelijken met Porto, we hebben ook zeker lang niet alles gezien, wellicht een goede reden om ooit weer terug te komen!

1. Liesbeth:
    7 augustus 2022
    Mooie afsluiting van een prachtige reis. Zo te lezen.
  2. Marijke:
    7 augustus 2022
    Wat hebben jullie weer een mooie reis gemaakt in 3 weken tijd! Erg leuk om alles te lezen. Heel erg bedankt Maaike....tot maandag waarschijnlijk!?