Roadtrip 2022: Nazaré zondag 31-07-2022 – maandag 01-08-2022

1 augustus 2022 - Nazaré, Portugal

Na weer een eenvoudig ontbijtje in het appartement pakken we onze spullen weer in de auto. De auto staat gelukkig tegenover het appartement geparkeerd. We gaan vandaag richting Nazaré, een plaatsje aan het strand tussen Porto en Lissabon. In totaal 217 kilometer, dus prima te doen.

We zijn op tijd weg, dus maken nog een tussenstop in het plaatsje Aveiro. Deze tip kregen we van onze gids in Porto. Aveiro zou een soort Venetië van Portugal zijn. Er varen inderdaad wel een soort gondels rond in de kanalen rond het plaatsje, maar de kanalen zijn duidelijk aangelegd. Het voelt bij aankomst wat toeristisch en namaak, maar we lopen toch even richting het centrum. Daar vinden we wel een leuk pleintje en autenthieke gebouwen. Het is druk, maar wel gezellig. Van Tiago uit Porto hadden we nog een tip gekregen over een Pastelaria. Dit is in feite een banketbakkerij, soms met een cafetariagedeelte waar je het gebak gelijk kunt opeten. Een specialiteit hier zijn de ovos molos, een gebakjes met een zoete vulling. Het winkeltje en het gebak zien er prachtig uit, het gebak wordt in een mooi doosje meegegeven, echt een verwennerij.

AveiroAveiroAveiroAveiroAveiroAveiro

We laten ons niet verleiden tot een boottochtje en stappen weer in de auto richting Nazaré. We dachten dat dit een redelijk rustig plaatsje zou zijn, maar daar aangekomen blijkt het één gekkenhuis te zijn. Enorm druk, veel auto’s en een uitdaging om een plekje te vinden. Uit de reviews hadden we al begrepen dat de ingang van het appartement ook wat moeilijk te vinden zou zijn. Via het appartement hebben we een parkeerplek geboekt, maar eerst moeten we ‘m nog vinden.
Na wat rondjes te hebben gereden besluiten we eerst de auto maar ergens neer te zetten en het appartement op te gaan zoeken. Die is gelukkig redelijk dichtbij en ook al zijn we wat vroeg, we kunnen er al in. Het is een mooi licht en net appartement. Met een woonkamer en keuken, twee badkamers zelfs en twee slaapkamers met uitzicht op het strand, prachtig! We halen alvast wat spullen uit de auto. We hebben zelf nog wat boodschappen mee en gaan eerst even lunchen.

Nazaré

Er is een beachhandbaltoernooi op het strand, misschien dat het daarom ook zo druk is in het stadje. En de combinatie met zondag en mooi weer maakt dat er erg veel mensen rondlopen. Eind van de middag wordt het iets rustiger en Sander kan de auto in de parkeergarage zetten.

Daarna gaan we richting het strand. De zon is even wat minder fel en het is iets minder warm. We liggen heerlijk op een paar strandbedjes. Na de toch wel drukke dagen in Porto fijn om even te relaxen! De zee is heerlijk, maar de golven zijn best hoog en het strand loopt steil af. Een beetje aan de kant gebleven, weinig zwemmers gaan diep. Nazaré schijnt ook bekend te staan om het surfen. Al zien we er vandaag geen één. Daar is het weer toch nog te rustig voor.

NazaréNazaréNazaréNazaré

We eten in ons appartement en hebben een rustig avondje. Beetje mobiel, boekje lezen en spelletjes doen. Ik zit eerst een tijdje heerlijk op het balkon te lezen en te kijken naar alle drukte op het boulevardje eronder. Het gaat tot zo’n twaalf uur ’s avonds door, alle winkeltjes gewoon nog open en enorm veel mensen nog steeds. Wel gezellig en leuk om naar te kijken.

De volgende dag doen we ook niet veel. Er is een funicolare naar een mooi uitkijkpunt, maar het is behoorlijk mistig, misschien door zeedamp, dus dat heeft geen zin. Verder is het prima weer, maar de zon is vandaag ver te zoeken! We lopen even rond in het plaatsje, winkeltjes kijken, naar het strand en ’s avonds bij een leuk restaurantje aan de boulevard gegeten.

NazaréNazaré

Kortom, relaxte dagen in Nazaré, een mooie break na Porto en ter voorbereiding op de komende dagen in Lissabon. Onze laatste bestemming alweer in Portugal!

1. Liesbeth:
    4 augustus 2022
    Mooie bestemming ook weer!