Roadtrip 2022: Portugal Covilhã, Serra da Estrela, zaterdag 23-07-2022 - zondag 24-07-2022

24 juli 2022 - Covilhã, Portugal

Na weer een heerlijk uitgebreid ontbijt stappen we in de auto om nu toch echt naar Portugal te rijden, vandaag zo’n 600 kilometer.  Het is een prachtige route, met enorme weidse uitzichten en mooie zonnebloemvelden. De temperatuur valt nog mee, varieert een beetje tussen 25 en 30 graden. Het is rustig op de weg en het rijdt relaxed. We lunchen langs de snelweg bij een tentje en rijden snel weer door. Het voelt steeds meer alsof we in de middle of nowhere zitten, de velden langs de wegen zijn nu kaal en droog. Na zo’n 500 kilometer gaan we de grens over, we zijn in Portugal! Het landschap is gelijk anders, meer begroeing en veel groener. En ook de wegen zijn wat beter, goede wegaanduiding en meer bebouwing dichter langs de weg. In het plaatsje Covilhã aangekomen gaan we gelijk langs de supermarkt, een grote Intermarché, erg netjes en van alles te krijgen.

SpanjePortugal

Ons verblijf ligt op zo’n 1.500 meter hoogte in het natuurgebied Serra da Estrela. Een mountainchalet met een prachtig uitzicht, enorm uitgestrekt en we kunnen enorm ver kijken. Het chalet ziet er gezellig uit, bestaat uit drie verdiepingen en zowel vanaf het balkon als het terras kunnen we van het uitzicht genieten. We eten vandaag in het chalet, zitten lekker op het terras en ’s avonds doen we nog even wat spelletjes.

Serra da EstrelaSerra da EstrelaSerra da Estrela

De volgende ochtend ontbijten we in ons chalet en we doen rustig aan. Begin van de middag willen de mannnen eerst Formule 1 kijken en daarna gaan we op pad. Verder het natuurgebied in naar de top, de Torre op zo’n 2.000 meter hoogte, het hoogste punt van het vasteland van Portugal.
De omgeving is prachtig. Variërend van enorm veel grote ronde keien tot aan afgronden met ruige rotspartijen. Het landschap is hierdoor heel apart. Er zijn genoeg uitzichtpunten en we stoppen een paar keer om wat foto’s te maken. Eén van de stops is bij een Mariabeeld uitgehakt in de rotswand.

Serra da EstrelaSerra da EstrelaSerra da Estrela

We rijden door naar de top waar een vlakte is met een kleine toren en wat futuristisch uitziende grote bollen, een voormalig weerstation.  We lopen wat rond en overal staan kleine torentjes van stenen gestapeld. We weten de betekenis niet, maar wij maken samen ook onze eigen toren.

Serra da EstrelaSerra da Estrela

Verder is er niet veel en we stappen weer in de auto, rijden terug en stoppen bij een piscine municipal, een gemeentelijk zwembad van natuurlijk water, midden tussen de bomen. Het water is behoorlijk koud, maar we duiken er toch even in en liggen lekker een tijdje bij het zwembad. Het is tenslotte vakantie!

Serra da EstrelaSerra da Estrela

Na gedoucht te hebben rijden we naar Covilhã. We hebben trek in pizza, maar zien niet echt een leuke tent. We belanden bij één of andere afhaalpizzeria met een terrasje voor de deur. Niet bepaald sfeervol en gezellig, maar de pizza’s zijn gelukkig heerlijk. Het nodigt niet uit om langer te blijven zitten en verder zien we ook niet echt gezellige terrasjes. We gaan weer naar ons chalet en zitten daar ’s avonds nog even lekker.
Een mooi chalet in een prachtige omgeving, maar twee dagen is hier wel voldoende. Door naar de volgende bestemming in Portugal!

1. Stella:
    28 juli 2022
    Prachtig die vergezichten, erg indrukwekkend. Het stapelen van stenen is bedoeld als een soort van wegwijzer in de bergen zodat je als wandelaar altijd de weg terug vindt. Wij zijn het ook wel eens tegen gekomen.
  2. Maaike Zut:
    28 juli 2022
    Ja mooi idd hè! En een soort van wegwijzer klinkt idd wel logisch. Leuk altijd dit soort dingen.