Roadtrip 2022: Bilbao, donderdag 21-07-2022 en vrijdag 22-07-2022

22 juli 2022 - Bilbao, Spanje

Vandaag een lange reisdag voor de boeg, dus we vertrekken vroeg, om 06.15 uur stappen we in de auto. Het is gelukkig rustig onderweg en we kunnen lekker doorrijden. De langste reisdag van onze vakantie, 989 kilometer richting Bilbao. En ondanks dat je het weet, verbaas je je toch weer over de vele tolpoorten, voor meestal kleine bedragen en kleine afstanden. Over de hele dag hebben we er vandaag 10 (!) gehad. De rit is prima, alleen rond Bordeaux is het wat drukker, daarna kunnen we weer goed doorrijden en we komen rond 16.45 aan bij ons hotel. Mooi hotel en de kamers zien er netjes uit. Vrij centraal gelegen in de stad, wat hogere ligging, prima locatie!

We brengen onze spullen snel naar onze kamers en gaan richting zwembad. Fijn om na zo’n lange dag rijden even af te koelen in het zwembad. Gezellig muziekje erbij, ligstoeltje, heerlijk!

Begin van de avond gaan we lopend richting het oude centrum van Bilbao, op zoek naar de beroemde pintxos, de Baskische variant van de tapas. Bilbao heeft wel wat hoogteverschil, we lopen een flink stuk naar beneden. Een oud mannetje ziet ons twijfelen welke kant we op moeten en in onverstaanbaar Spaans gebrabbel en met handen en voeten wijst hij dat we achter hem en zijn vrouw moeten aanlopen. Halverwege willen we ergens oversteken, maar daar wil hij niets van weten, we moeten hem volgen, dat maakt hij druk pratend, met klapperend gebit en gebaren duidelijk. Superlief, hij loopt voor ons uit tot de Casco Viejo, de oude wijk en dan mogen we weer los J Het is een gezellige drukte, allemaal kleine straatjes en iedereen staat buiten op straat te praten. We belanden op een leuk pleintje, bij de Santiago-kerk. De spaanse ober begrijpen we niet helemaal, maar we krijgen pintxos zoals we wilden. Een aantal zijn wel lekker, maar worden er nog niet heel enthousiast van en bestellen verder toch maar wat anders. De eerste ronde pintxos zien we maar als ons voorgerecht. We lopen nog wat rond en na een stop bij een heerlijke ijskraam gaan we met de metro weer naar ons hotel. De hele weg naar boven lopen zien we (vooral Maaike), niet meer zitten. In het hotel maken de jongens nog even een stop bij de pooltafel en dan is de dag wel weer lang genoeg geweest.

De volgende ochtend slapen we lekker uit en schuiven dan aan voor een heerlijk uitgebreid ontbijt. Er is van alles, het is allemaal lekker en we nemen de tijd. Het weer is vandaag niet zo mooi, het regent zelfs een beetje en we doen rustig aan. Stijn gaat nog even sporten in de gym en wij zitten in de lobby, maken het reisverslag en zoeken uit wat we willen zien vandaag in Bilbao. Natuurlijk staat het Guggenheim museum op de planning. We reserveren  de kaartjes online, maar helaas is de hele dag al bijna vol en we kunnen pas om 19.00 uur terecht, terwijl het museum om 20.00 uur sluit. Balen, maar het is niet anders en we besluiten toch te gaan. Je kunt niet naar Bilbao gaan zonder naar het Guggenheim te zijn geweest!

’s Middags gaan we op pad, het is inmiddels droog, maar nog wel wat fris, de jassen gaan zelfs aan. We lopen weer richting Casco Viejo, de oude stad en gaan op zoek naar Plaza Nueva, waar volgens de tips de leukste pintxos-barretjes zijn te vinden. We blijken er gisteravond al dicht in de buurt te zijn geweest, maar een paar straatjes verder. Het ziet er erg gezellig uit!
Via de oude wijk gaan we naar de rivier, lopen langzamerhand richting het Guggenheim en hopen dat we misschien wat eerder naar binnen mogen. Bij de omgeving van het museum is genoeg te zien, het gebouw zelf is al heel bijzonder om te zien, de enorme spin, een beeld van bollen en de enorme hond bestaande uit allemaal bloemen. Om de tijd nog even te verdrijven gaan we richting een ijssalon, waar het ijs een kunstwerk op zich is. Prachtig in een bloemvorm, maar vooral ook erg lekker!
Inmiddels is het 18.30 uur en we mogen gelukkig gewoon naar binnen. Het enorme gebouw is van binnen prachtig. Er is een tijdelijke tentoonstelling “Motion auto’s arts architecture”, over het ontstaan en ontwikkeling van de auto door de jaren heen. Erg leuk om te zien, er staan geweldige exemplaren tussen, van de James Bond auto tot een Fiatje 500 en een F1-auto. Verder ook kunstwerken over auto’s, een kunstwerk met de geluiden van de diverse motoren enz.
We kijken verder rond bij de vaste tentoonstelling met moderne kunstwerken. H et enorme schilderij van Andy Warhol met 150 afbeeldingen van Marilyn Monroe is mooi om te zien. De rest is niet helemaal aan ons besteed.

We gaan met de tram weer richting het centrum en lopen naar Plaza Nueva. Wat een drukte op het plein en bij de vele pintxosbarretjes staan mensen gewoon buiten te eten. We vinden gelukkig vrij snel een tafeltje en Sander, Maaike en Stijn gaan weer voor pintxos. Vince en Levi bestellen iets van de kaart, maar pikken hier en daar ook wat mee. De pintxos staan binnen op de bar uitgestald en je kan zelf uitzoeken welke je mee wil nemen op een bordje. Dit keer zijn ze wel superlekker en we proeven van alles wat. Afsluitende avond in Bilboa met lekker eten, drankje erbij, op een mooi en gezellig plein, heerlijk!