Roadtrip 2022: Normandië, maandag 18-07-2022 - woensdag 20-07-2022

20 juli 2022 - Utah Beach, Frankrijk

Maandagochtend vroeg, om 06.00 uur vertrekken we vanaf de Winterkoning. De roadtrip naar en in Portugal is begonnen! De afstand is 805 km, prima te doen voor een eerste dag. De reis gaat voorspoedig, geen files en wegwerkzaamheden. Dat is wel wat anders dan vorig jaar in Duitsland… Buiten bereikt de temperatuur inmiddels een hoogtepunt van 40 graden, maar in de auto is het lekker koel. Met een paar plaspauzes, tankstops en lunchpauze, komen we uiteindelijk om 16.45 aan in Sainte-Marie-du-Mont, op onze eerste locatie Domaine Utah Beach Le Grand Hard. Een prachtige oude hoeve, die nog in gebruik is als boerderij/veehouderij. Ons verblijf is een familiekamer, meer een klein huisje, met een benedenverdieping en bovenverdieping. Prima voor de komende dagen!

We gaan even een kijkje nemen op Utah Beach, 5 minuten rijden van ons verblijf. Onderweg zien we al de nodige Amerikaanse vlaggen, herdenkingsvlaggen aan de straatlantaarns en gedenkmonumenten. Alles straalt de herinnering aan de tweede wereldoorlog en D-day uit.
De boys plonzen lekker in de zee en wij liggen lekker op het strand. Even bijkomen van de reis.
’s Avonds gaan we eten bij het restaurant op het domein. De temperatuur is lekker, we zitten buiten aan het mooie binnenplein en het eten is heerlijk! De jongens hebben de pooltafel ontdekt en vermaken zich prima. De Rietveld-biljartgenen komen boven :-)

Dinsdag na het eigen ontbijt buiten bij ons huisje gaan we op pad richting Arromanches, een uurtje rijden. We gaan naar de Cinema Circulaire, een 360-graden film bestaande uit alleen maar originele beelden en korte toelichting van overlevenden van D-day. Indrukwekkend om te zien wat hier allemaal heeft plaatsgevonden en hoe zwaar hier in de omgeving is gevochten. Bij de parkeerplaats zijn de restanten van de kunstmatig aangelegde haven tijdens D-day nog zichtbaar.
We lunchen in een gezellig tentje in het plaatsje met uitzicht op zee. Altijd goed voor het vakantiegevoel!
We maken een korte stop bij Longues-sur-Mer waar nog veel bunkers en kanonnen bewaard zijn gebleven. Daarna richting Colleville, de Amerikaanse begraafplaats met de grote grasvelden met  enorme aantallen witte kruizen, kaarsrecht in lijn, zowel horizontaal, verticaal als diagonaal. Velen met  de namen van de gesneuvelde soldaten, maar ook diversen zonder naam. We zijn er aan het einde van de middag en zien de ceremonie van het strijken van de vlag. Amerikaans, met veel respect voor de vlag. De monumenten met diverse citaten, de kapel en de afbeeldingen van de slag om Normandië, alles straalt enorm veel dankbaarheid en respect uit naar de soldaten.

Woensdag blijven we wat dichter in de omgeving en rijden eerst langs Sainte-Mère-Église. Een memorabel verhaal van een parachutist die aan de punt van de kerktoren  bleef hangen en zo in handen kwam van de Duitsers. Later ontsnapte hij en heeft uiteindelijk de oorlog overleefd. Het is een toeristisch gebeuren in het stadje, maar de kerk is mooi en in een glas in loodraam is het verhaal van de parachutist uitgebeeld. Vervolgens rijden we langs diverse herdenkingsmonumenten in de omgeving. O.a. van Richard (Dick) Winters, een luitenant van de Easy Company, de parachustisten die een belangrijke rol hebben gespeeld bij D-day. De serie Band of Brothers is gebaseerd op dit verhaal.

We rijden via het plaatsje stadje Saint-Marie-du-Mont met een mooie kerk, maar verder weinig te zien. Door naar Utah Beach, het museé du dembarquement, het landingsmuseum. Allerlei voorwerpen uit de oorlog, van zowel de Duitsers als de geallieerden, veel verhalen, een amfibievoertuig en zelfs een vliegtuigje, een bommenwerper. Ook daar weer een korte film gezien, waarbij de voorbereidingen en het verloop van D-day heel duidelijk worden uitgelegd. De tactiek met de diverse landingsplaatsen, waarbij de Amerikanen op Utah Beach en Omaha Beach zijn geland. En de overige geallieerden, met name de Engelsen en Canadezen op Golden Beach, Juno Beach en Sword Beach.

Na alle oorlogsverhalen lopen we van het museum door naar het naastgelegen strand bij Utah Beach en genieten nog even van het lekkere weer en de zee!

De omgeving in Normandië is prachtig, alles straalt D-day en historie uit. Zonder te zwaar en filosofisch te klinken, maar de strijd die in de omgeving is geleverd en de verliezen die zijn geleden zijn voelbaar en zichtbaar. Het respect naar de Amerikanen en de overige geallieerden ook.
We sluiten onze eerste verblijf af met een etentje in het dorpje Sainte-Marie-du-Mont. De volgende dag weer vroeg op pad voor de langste reis van onze vakantie, ruim 900 km. richting Bilbao.

1. Stella:
    22 juli 2022
    Hi, wat een leuke verhalen en hoe herkenbaar :-) De plekken die jullie beschrijven hebben wij (bijna) allemaal ook gezien. Ben dus reuze benieuwd naar de volgende locaties, goede reis en hopelijk volgt er snel een nieuwe blog.
  2. Marijke:
    22 juli 2022
    Mooi verslag van de eerste dagen! Heel interessant ook om te lezen! Goede reis verder en geniet van alle mooie dingen die jullie zien en beleven! Veel liefs van ons!
  3. Liesbeth:
    24 juli 2022
    Leuk, weer zo'n reisblog. Mooi om de ervaringen te lezen
  4. Linda:
    24 juli 2022
    Leuk zeg, een mooie manier om jullie avonturen te volgen! :-)