Dag 17: ter land, ter zee en in de lucht

18 augustus 2018 - Victoria, Canada

Vandaag hebben we de hele dag de tijd om Victoria verder te verkennen. Ons hotel ligt heel centraal, dus vandaar uit kunnen we alle kanten op. Als eerste lopen we een stuk langs de Inner Harbour, richting Harbour Air Seaplanes. We willen vandaag met een watervliegtuig over Victoria vliegen! Al diverse keren hebben we watervliegtuigen gezien, het is hier in Canada blijkbaar vrij normaal. Wij blijven het een bijzonder gezicht vinden om een vliegtuig vanaf het water te zien starten met varen en dan de lucht in te zien gaan. Eind van de middag is er gelukkig nog plek voor zes personen (Ans wil niet mee).

Achter een vistentje worden net een paar vers gevangen dikke zalmen schoongemaakt. De schoonmaaktafel is boven het water en een paar zeehonden zwemmen al enthousiast rond. Die weten al wat er komt. En ja hoor, het afval wordt in het water gegooid en de zeehonden gaan er snel mee vandoor! Grappig om te zien, Stijn heeft er een leuk filmpje van gemaakt.

Bij de haven is het weer erg gezellig om te lopen. Allerlei tentjes, straatartiesten en veel drukte.

Overal op Vancouver Island staan veel totempalen. De "First Nations", de eerste bewoners van het land, de indianen, nemen nog een belangrijke plaats in op Vancouver Island. In de buurt van Tofino, waar we hiervoor zaten, zijn ook diverse vestigingen/dorpjes, speciaal voor de First Nations. Veel naamborden langs de weg staan zowel in gewoon, als in een apart schrift weergegeven. De totempalen zijn wel interessant om te zien, maar meer vanuit het idee erachter, echt mooi zijn ze niet. Levi is er heel duidelijk over, die vindt ze ontzettend lelijk :-)

We lopen verder richting Beacon Hill Park, midden in het stadje. Wel even leuk om rond te lopen, het ziet er mooi uit en het is lekker weer. Er is nog een uitzichtpunt over de oceaan, maar verder is het niet zo spannend. Sander en ik lopen samen met Vince nog richting de Cruise Ship Terminal, waar de enorm grote cruiseschepen liggen. De rest gaat alvast terug naar het hotel. We hebben pech, er ligt net geen cruiseship. Maar we spreken wel een gezellige Canadees, over de connecties tussen Holland en Canada tijdens de oorlog, een monument wat er uit dankbaarheid geschonken is en van alles en nog wat. Volgens deze man komt er eind van de dag weer een groot cruiseship.

Eind van de middag gaan we opnieuw richting Harbour Air Seaplanes. We zitten in totaal met 11 passagiers in het watervliegtuig voor de rondvlucht. Eerst varen we zo'n tien minuten de Inner Harbour uit, aan het eind versnelt het vliegtuig en stijgen we op.  We vliegen we over heel Victoria, het is best een grote stad! We hebben een prachtig uitzicht over de verschillende havens, de stad, de eilanden voor de kust en we zien ook Amerika liggen. Dat ligt echt vlak bij (vanuit de Inner Harbour is er ook een Ferry-verbinding met Port Angeles in Amerika). En inderdaad zien we ook nog een enorm cruiseship aankomen.
In totaal vliegen we zo'n 25 minuten en daarna glijden we weer zachtjes op het water en varen we de haven weer binnen. Wat een leuke ervaring!

's Avonds eten we bij de Old Spaghetti Factory. Een tip die we hadden gekregen. Het is een keten die in veel plaatsen zit. Prima eten, niet duur en we zitten gezellig. Vandaag alweer de laatste avond in Victoria, morgen vroeg op pad richting Vancouver, onze laatste bestemming alweer!

1. Nina Tuijnman:
    19 augustus 2018
    Wat gaaf om met dat watervliegtuigje de omgeving te verkennen. Ik had ook bij Moeder Ans gebleven denk ik🙈😉.
    Goeie reis naar jullie laatste stop.
    Lieve groetjes Nina x
  2. Stella:
    19 augustus 2018
    Supergaaf dat vliegen. Onvoorstelbaar dat je met 11 personen in zo'n klein vliegtuigje gaat!!
    Heerlijk stadje denk ik.
    Suc6 en nog veel plezier met de laatste etappe.
  3. Margreet:
    19 augustus 2018
    Wat ontzettend gaaf vliegen in een watervliegtuig!. Wat een belevenis.
    Veel plezier in Vancouver.
  4. Liesbeth:
    19 augustus 2018
    Leuk weer om jullie belevenissen te lezen en de foto's te zien. Waar is je filmpje Stijn? 😊. Wat geweldig dat watervliegtuig , lijkt me wel heel spannend maar ook weer een belevenis. Geniet nog lekker de komende dagen! 😙
  5. Sandra:
    19 augustus 2018
    Wauw wat gaaf zeg de rondvlucht met een watervliegtuig! De lijst met hoogtepunten wordt alsmaar langer 😃, super hoor. Veel plezier nog de komende dagen & groeten aan alle reisgenoten!
  6. Maaike:
    20 augustus 2018
    Dank voor jullie reacties! Het was idd erg leuk het watervliegtuig! Ik vond het zelf eigenlijk niet zo eng, ondanks dat het een klein vliegtuigje is. Je ziet het hier zoveel, dat scheelt wel denk ik.
    En idd San, veel mooie momenten al gehad! Het motto is, we zijn er maar één keer :-)