Dag 9: Stijn zijn verjaardag! En op weg naar Whistler

10 augustus 2018 - Whistler, Canada

Vandaag is het 10 augustus en Stijn is jarig, alweer 14! We vieren het natuurlijk met slingers, taart en cadeautjes. Uniek toch om jarig te zijn in Canada! De felicitaties via de appjes zijn erg leuk en door het tijdsverschil natuurlijk ook een raar idee.

Daarna pakken we alles snel weer in en vertrekken richting Whistler. Het is onze langste reisdag, 425 km.. En omdat de route niet via een snelweg loopt, duurt het lang.  Maar gelukkig is het is een prachtige route. Het landschap is heel anders als bij de natuurparken van de eerste week. Zie ook de foto's. En daarnaast ook veel meer bewoning. Al blijven de meeste plaatsjes echt gehuchtjes waar we doorheen rijden.
Halverwege hebben we nog een leuke tussenstop bij Hat Creek, een historisch stadje uit de tijd van de Goldrush. Alles is in originele staat behouden, ziet er heel netjes uit. We horen een verhaal over de goldrush, zien een echt stukje goud wat is opgegraven, zien de hoefsmid aan het werk en rijden mee op de postkoets. Maar het leukste is natuurlijk om zelf naar goud te zoeken! Dit kan bij het mijnwerkersterrein en al snel slaat de goudkoorts ook bij ons toe. Vorige week was er nog een echte goudsnipper gevonden. We vinden veel mooie steentjes en ook glinsterende stukjes, maar dat wordt catgold genoemd, nepgoud. Inmiddels is de temperatuur flink opgelopen en we zijn blij om weer in de auto met airco te stappen.

De rit is wel pittig. Een weg met flink veel bochten en aardige hellingpercentages. De auto moet er flink aan trekken en bij het afdalen beginnen de remmen wel wat te stinken... Wel weer een geweldige route met supemooie vergezichten. Jee wat is dit land toch groot, divers en prachtig!

In Whistler belanden we bijna in een cultuurshock ten opzichte van onze eerdere plaatsen. Wat een drukte! Ons hotel is mooi en ligt midden in het gezellige centrum. Op zoek naar een eettentje zien we veel rijen. Stijn mag kiezen voor zijn verjaardag waar we gaan eten, dat wordt de pizzeria. Gelukkig komen we na een tijdje rondlopen bij een tentje waar we wel gelijk terecht komen. Heerlijke pizza gegeten! Daarna nog even rondgelopen in de gezellige drukte. Natuurlijk ook even naar de Olympische ringen die er nog steeds staan van de Spelen van 2010. Via één van de beste ijswinkels ter wereld (schijnt zo te zijn maar of dat klopt geen idee), Cows icecream, lopen we terug naar het hotel. Nog even kaarten, 31-en, om het gezellig af te sluiten. Een vermoeiend dagje, maar gelukkig evengoed nog wat aandacht kunnen besteden aan Stijn zijn verjaardag!

1. Liesbeth:
    11 augustus 2018
    Het blijft leuk om jullie reis zo mee te beleven! Ben nu alweer benieuw naar het volgende verhaal😊.
  2. Maaike Zut:
    11 augustus 2018
    Thx Lies, leuk om te horen! Xx
  3. Sandra van Uitert:
    12 augustus 2018
    Nog van harte gefeliciteerd met Stijn!! Vanwege onze reis had ik m even niet in beeld... Wij zijn net weer thuis. Ook prachtig gehad! Jullie nog heel veel plezier!! Xx