Dag 12: Humpback whales!

13 augustus 2018 - Campbell River, Canada

Vanochtend eerst lekker uitgeslapen, ontbeten en even relaxed koffie gedronken op het buitenterras, met uitzicht op de Grote oceaan, het stuk water tussen Vancouver Island en het vasteland van Canada. De oceaan is hier vrij rustig.

's Middags gaan we op pad voor de boottocht, een Wildlife/whaletour. We zijn op tijd en rijden eerst nog even door het stadje. Niet echt een gezellig centrum, het is veel industrie en rommelig. We halen ergens wat broodjes en melden ons al vroeg bij Discovery Marine Safaris. We hebben deze trip al vooraf gereserveerd, omdat we een wat grotere boot wilden, geen zodiac boot wat je hier wel veel ziet.
We zijn benieuwd en hopen diverse walvissen, orca's enz. te gaan zien!  Het is op zich prachtig weer, zonnig en een lekkere temperatuur. Alleen is het ontzettend heiig. Van onze toevallig Nederlandse gids Ruben begrijpen we dat dit nog steeds wordt veroorzaakt door de forest fires, de bosbranden die overal in British Columbia voorkomen. Op zich lekker dat we niet wegbranden in de zon, maar jammer genoeg is het zicht wel beperkter. Het maken van goede foto's is hierdoor erg lastig.

We varen eerst een tijd op volle snelheid, waarna de kapitein de boot stil legt. Op afstand zien we drie Humpback whales (bultruggen) boven het water uitkomen en "breachen", oftewel het spuiten van een fontein water. Het geluid wat ze hierbij maken is heel duidelijk te horen. Wat een geweldig gezicht en gehoor! Wat een gigantische beesten! Ze duiken een paar keer boven en weer onder, tot ze uiteindelijk met een grote duik, waarbij je de staart goed kan zien, onderduiken. We begrijpen van de gids dat ze dan een diepe duik maken en langere tijd onder kunnen blijven, tot wel 45 min.,maar dat ze meestal 5-8 min. onder blijven. We blijven een tijdje rondvaren en weer stil liggen met de boot en zien ze diverse keren boven komen en weer onderduiken. Super om te zien!

Daarna varen we richting een eiland met veel vogels en zeehonden en vervolgens weer door naar een boei helemaal vol met zeeleeuwen, op en over elkaar. Een leuk gezicht, de dikke zeeleeuwen op de boei, waarbij er een aantal rondzwemmen, maar er niet op komen. Het geluid, het gebrul dat ze maken is erg grappig, net of ze enorme boeren laten (zie video).

De schepen die dit soort excursies maken, geven aan elkaar door waar de verschillende whales zich bevinden. Helaas zijn er vandaag geen orca's gesignaleerd. Erg jammer, daar hadden we ook zeker op gehoopt. Maar na de volgende stop van de boot krijgen we nog een mooie uitsmijter te zien. Er zijn meerdere Humpback whales, twee aan de ene kant, eerst één en later nog één aan de andere kant, we weten niet waar we moeten kijken! Eén van de walvissen maakt ineens een ander soort geluid, "trumpeting" volgens de gids, een soort trompetteren. Mogelijk doen ze dit om te communiceren met andere walvissen, of een wat aggressieve uiting. Ineens springt de walvis helemaal boven het water uit! Wat een geweldig gezicht!! Eén van de andere toeristen aan boord heeft een lucky shot en heeft het vol in beeld. We wisselen later emailadressen uit om de foto alsnog te krijgen. Zelf hebben we het deels op de foto. Ik val in herhaling, maar het is echt indrukwekkend om zo'n enorm beest boven het water te zien springen. De gids is ook enthousiast, dit gebeurt niet elke dag.
Even later herhaalt de walvis het kunstje en jumpt nog een keer uit het water. Wow, nogmaals! Het ontbreken van het zien van de orca is hiermee grotendeels goedgemaakt :-)

Een heerlijke middag, lekker op de boot gevaren en mooie wildlife gezien. Wij zijn blij!
Daarna gelijk gegeten bij Campbell River en daarna nog even koffie en een borrel bij Painters Lodge, met het mooie uitzicht op de oceaan.

1. Stella:
    14 augustus 2018
    Wat een prachtige ervaring moet dit zijn geweest. Het zijn de beelden die je kent van TV en dan ineens zit je tussrn deze machrige dieren; fantastisch!!
  2. Sandra:
    14 augustus 2018
    Wauw wat machtig mooi zeg! Wat een bijzondere ervaring, midden tussen dit soort indrukwekkende dieren, wat zal dat een indruk gemaakt hebben. Om nooit te vergeten! Groeten Patrick & Sandra
  3. Sandra:
    14 augustus 2018
    Wauw wat machtig mooi zeg! Wat een bijzondere ervaring zo midden tussen deze prachtige dieren, wat zal dat een indruk gemaakt hebben. Om nooit te vergeten! Groeten Patrick & Sandra
  4. Luna:
    14 augustus 2018
    Echt super gaaf om die beesten te zien.

Vince, ik kan niet wachten tot je terug bent en alle verhalen gaat vertellen. Groetjes Luna
  5. Maaike:
    15 augustus 2018
    Dank voor jullie reacties, leuk! Inderdaad geweldig om te zien en een mooie herinnering!
    Xx

@Luna: groetjes van Vince!