Dag 6: waterval, boottocht en grizzlybeer!

7 augustus 2018 - Jasper National Park, Canada

Vanmorgen zijn we eerst naar de Athabasca Falls gereden. Een mooie waterval en vooral het geluid, de kracht van het water maakt indruk. Van diverse kanten kon je de waterval bekijken en zelfs  bij de oever van de rivier komen. Goed voor veel foto’s!

Vanmiddag gingen we op pad, moesten ongeveer een uurtje rijden. Eerst via Maligne Canyon, een diepe kloof, waarin gletsjerwater zorgt voor het diepe uitslijten van de rotswanden. Een mooi gezicht. Via een pad met diverse bruggen kan je uiteindelijk de hele kloof volgen. Wij hebben alleen t eerste gedeelte bekeken. Ans kon met de rollator niet langs t pad, Vince en Levi vonden t na de mooie waterval ‘s ochtends wel prima en waren ook snel klaar. Dus weer in de auto richting Maligne Lake. Onderweg reden we langs Medicine Lake, waarbij door een grote bosbrand drie jaar geleden, de hele zuidkant nog steeds zwart geblakerd en kaal is. Een vreemd en beetje spooky gezicht.

Bij Maligne Lake hadden we een boottocht geboekt, waarbij we Spirit Island bezochten. Het meer wordt gevoed door het smeltwater van gletsjers, dus ook weer een mooie kleur en geweldig gelegen tussen de Rockies. Spirit Island is meer een fotogenieke plaats, waar we kort konden rondlopen.

De omgeving van Maligne Lake staat bekend om de aanwezigheid van wildlife. Nou dat klopte! We hebben op de heen en terugweg diverse soorten herten gezien. Moeilijk om te zeggen of het nu Karibou’s, Elanden of andere soorten waren.

Op de terugweg hielden we de kant van de weg alweer goed in de gaten en ik zag iets bewegen. Het bleek een beer te zijn. Dit keer een grizzlybeer! Wat geweldig om te zien! Een enorm beest. Dit keer hadden we wel de goede camera mee met de geleende extra lens (thx nog Marco!) en kon ik zo vanuit t autoraam een mooie foto maken. Dit keer waren wij t begin van een file, al snel stopten er een camper en nog een auto.

‘s Avonds gingen we lekker uit eten in het stadje Jasper en hebben daar nog even gezellig rondgelopen. Terug bij ons huisje even een spelletje met de kids. Piet en Ans kwamen even later bij ons huisje en zagen veel mensen buiten. Wij ook maar even kijken. Bleek er een kudde Elk’s (soort hert) tussen de huisjes rond te lopen. Heel rustig en niet bang. We konden ze van vrij dichtbij bekijken. In totaal telden we negen Elk’s!

Nu hadden we vanmorgen van de ober het verhaal gehoord dat er vorige week ‘s ochtends om zes uur een grizzlybeer rondliep op t park, op zoek naar eten en dat hij dat erg angstaanjagend vond. Dus beter maar een kudde Elk’s, wat een leuke beesten!

Op naar morgen, weer een reisdag.

1. Bart en Marijke:
    9 augustus 2018
    Wat een indrukwekkende reis met prachtige foto's!