Dag 4: op weg naar Jasper

6 augustus 2018 - Jasper Nationaal Park, Canada

Vandaag is een reisdag, zo'n 350 km. richting Jasper met veel bezienswaardigheden onderweg. Maar we beginnen wat rustig aan. Stijn, Levi en Maaike gaan na het ontbijt eerst even zwemmen in het zwembadje bij het hotel, Ans gaat alvast rustig aan haar spullen inpakken en Piet, Sander en Vince gaan tanken en boodschappen inslaan voor onderweg. Op de route zal hier weinig mogelijkheid voor zijn.

We rijden richting Jasper en nemen opnieuw de mooie Bow Valley route (nu andere kant op). Bij de afslag keert Sander gelijk de auto om, hij heeft een groepje auto's zien staan en dat betekent meestal dat er dieren te zien zijn. En dat klopte, er liepen een aantal soort van berggeiten rond, heel rustig, mooi om te zien. Even later zien we een big-horn-sheep langs de kant van de weg draven. Leuk om zo te zien tijdens het rijden!

Nadat we de mooie Bow Valley route helemaal hebben uitgereden, rijden we even later de beroemde Icefield Parkway route op. Volgens zeggen één van de allermooiste routes. En de hoge verwachtingen worden meer dan waargemaakt. Wat een ongelooflijk prachtige natuur zien we onderweg! De route zelf is al mooi en we maken verschillende korte stops onderweg. De Kodakmomentjes houden maar niet op:
- Als eerste stoppen we bij Bow Lake, voor opnieuw een uitzicht over een mooi blauw meer.
- Daarbij gelijk een mooi uitzicht op de Crowfoot Glacier, een gletsjer in de vorm van een klauw.
- De volgende stop is Peyto Lake, zo mogelijk nog blauwer. Fantastisch om te zien!
- Daarna even gestopt bij Saskastchewan River Crossing, een soort vallei met verschillende rivierstroompjes. Oorspronkelijk heeft het iets met de Aboriginals te maken en het schijnt een spirituele plek te zijn. Hoe dan ook, opnieuw genieten van een geweldig uitzicht.

Ons doel voor vandaag is met name de stop bij het Colombia Icefield, de Athabasca gletsjer, waar we al vooraf hebben geboekt voor de gletsjertocht en de Skywalk. Gelukkig, want wat een toeristisch circus en drukte, enorm. Zoals aldoor al valt het ons op dat er enorm veel Aziatische toeristen zijn. Werkelijk met busladingen vol komen ze aan. Gelukkig kunnen we Ans gewoon dicht bij de entree afzetten en wij parkeren de auto verderop. Vanaf het Colombia Icefield Centrum hebben we al van afstand een geweldig gezicht op de gletsjer.

Via een shuttlebus worden we naar de enorme rupsvoertuigen, de Icefield Explorers of Snow coaches gebracht. Met deze gevaartes gaan we via een hobbelige weg, met tussendoor een enorme steile berg, de gletsjer op. De leuke chauffeuse geeft ondertussen met veel humor uitleg over de gletsjer en de omgeving. Ze geeft aan dat we het super treffen met het weer, zonnig en weinig wind. Meestal is het een stuk kouder, nu is het prima te doen. Op de gletsjer mogen we een tijdje rondlopen. Het ijs is vrij zacht, met veel plassen. Er lopen stroompjes water waar Vince een flesje water vult. Indrukwekkend mooi om de gletsjer zo te zien en te beleven...

Vervolgens gaan we weer met de Icefield Explorer terug naar de shuttle bus die ons naar de Skywalk brengt. De naam zegt het al, een wandeling in de lucht. Vrijwel letterlijk, omdat je via een boogbrug een paar honderd meter boven de grond hangt en de vloer uit glazen platen bestaat.... Heel raar om overheen te lopen, als je erdoor heen kijkt naar beneden geeft dat toch een draai in je maag. Pff, de reling blijft binnen handbereik. Kids hebben nergens last van, die springen eroverheen. Het hielp wel dat de chauffeur had gezegd dat de brug zo sterk was dat er een Boeiing op kon landen...

Met de shuttlebus gaan we terug naar het centrum en stappen we weer in de auto voor het laatste stuk richting Jasper. Nog één tussenstop bij de Sunwapta Falls. Een mooie waterval, niet enorm groot, maar wel met veel kracht en we voelen de nevel op ons gezicht. Inmiddels is het al laat en we gaan snel verder richting ons nieuwe huisje, Becker's Chalets. De aankomst is goed, wat ligt dit prachtig aan de Athabasca rivier. De huisjes zijn knus en we gaan ons hier de komende drie dagen wel vermaken! Eerst lekker eten en vervolgens niets. Iedereen is moe van de lange dag. We hadden een hoop goede verhalen gelezen over deze tocht, maar de verwachtingen zijn meer dan waargemaakt. Wat opnieuw weer een prachtige dag!

1. Stella:
    6 augustus 2018
    Wow, wat een mooi reisverhaal. Ongelooflijk wat je op 1 dag kunt meemaken. Daarom is zo'n blog ook fijn/goed. Kun je naderhand nog eens rustig nalezen.
    Fijn om de komende dagen op 1 plek te zitten. Geniet ervan. Wij kijken uit naar het volgende reisverhaal.
    😘
  2. Ron:
    6 augustus 2018
    goed te lezen dat jullie je vermaken. de groeten aan de ouders van sjaak en jannie buter. kwam ik tegen op opmeer, zijn ook in Canadag geweest op een 18 daages route. ook langs de banf watervallen.
  3. Luna:
    Nog heel veel plezier in Canada het ziet er echt GEWELDIG uit groetjes Luna🗻🏔
  4. Sandra van Uitert:
    Wauw, supermooi!! Veel plezier!! Xx
  5. Nina Tuijnman:
    6 augustus 2018
    Mooie foto's en verslag van deze dag.
    Prachtig!!